handelspraktikant
Handelsafdelingens primære formål er, at bistå danske virksomheder med at eksportere til Tjekkiet, udvælge underleverandører eller etablere virksomhed i Tjekkiet. Handelsafdelingen indgår samtidigt i et regionalt samarbejde med Polen, Slovakiet, Ungarn og Ukraine, hvor eksportopgaver løses gennem samarbejde på tværs af landene.
Som praktikant i Handelsafdelingen vil du indgå i et dynamisk team bestående af en udsendt chef for Handelsafdelingen, to tjekkiske eksportrådgivere, og en tjekkisk studerende. Du forventes at deltage i møder, som ambassadens Handelsafdeling afholder med sine klienter. Vi er en mindre ambassade, og du vil få mulighed for at prøve kræfter med en række spændende opgaver med hovedvægt inden for eksport og internationalisering. Dine arbejdsopgaver vil blandt andet være:
- Informationssøgning og markedsundersøgelser
- Udarbejdelse af rapporter eller bidrag til rapporter
- Forberedelse af eksportfremstød og messedeltagelse
- Besvarelse af spørgsmål fra danske og tjekkiske virksomheder samt studerende
- Kommunikation med danske såvel som tjekkiske samarbejdspartnere
Kvalifikationer
Vi forventer, du har kommerciel indsigt og brænder for at bruge dine evner i Handelsafdelingens dynamiske miljø. Da Handelsafdelingen arbejder ud fra Eksportrådets vision om at skabe værdi og vækst for danske virksomheder, samt at være danske virksomheders foretrukne samarbejdspartner, stilles der høje krav til serviceniveau og professionel indsats. Det er en forudsætning, at du er indskrevet på en højere dansk eller udenlandsk læreanstalt, og vi ser helst, at du er indskrevet på overbygningen. Godt kendskab til IT og Office-programmer samt gode engelskkundskaber er naturligvis en forudsætning.
Det er en forudsætning for at komme i betragtning, at man ikke allerede har takket ja til en anden ambassade.
Praktikvilkår
Praktikanten tilknyttes ambassaden under de af Udenrigsministeriet udarbejdede ”Retningslinjer for anvendelse af praktikanter på repræsentationerne”. Praktikopholdet skal bidrage til den studerendes uddannelse og vil blive tilrettelagt således, at opholdet kan meritoverføres, såfremt den studerendes uddannelsesinstitution tillader det.
Praktikopholdet er ulønnet, men ambassaden yder normalt en kompensation på DKK 4.000 pr. måned (fra d. 1. februar 2024) som huslejetilskud. Der er under opholdet almindeligvis mulighed for at modtage SU efter gældende regler. Desuden er der mulighed for at søge legater. Du er selv ansvarlig for at finde bolig, dog kan ambassaden i visse tilfælde være behjælpelig med dette.
Ansøgningsfrist
Såfremt ovenstående har din interesse, bedes du sende din ansøgning samt CV, eksamensresultater og relevante bilag i en samlet PDF-fil mærket ”PRAKTIK – HANDELSAFDELINGEN”, så den er os i hænde senest den 1. marts eller 1. september alt afhængig af, hvilken periode det drejer sig om (forår/efterår). Send ansøgningen til:
Den Kongelige Danske Ambassade, Prag
Email: [email protected]
Har du yderligere spørgsmål, kan du rette henvendelse på mail til [email protected] mærket ”Spørgsmål til handelspraktikant” eller på telefon (+ 420) 257 111 900.
For mere information se vores hjemmeside: