handelspraktikant
Handelsafdelingens primære formål er, at bistå danske virksomheder med at eksportere til Tjekkiet, udvælge underleverandører eller etablere virksomhed i Tjekkiet. Handelsafdelingen indgår samtidigt i et regionalt samarbejde med Polen, Slovakiet, Ungarn og Ukraine, hvor eksportopgaver løses gennem samarbejde på tværs af landene.
Som praktikant i Handelsafdelingen vil du indgå i et dynamisk team bestående af en udsendt chef for Handelsafdelingen, to tjekkiske eksportrådgivere, og en tjekkisk studerende. Du forventes at deltage i møder, som ambassadens Handelsafdeling afholder med sine klienter. Vi er en mindre ambassade, og du vil få mulighed for at prøve kræfter med en række spændende opgaver med hovedvægt inden for eksport og internationalisering. Dine arbejdsopgaver vil blandt andet være:
- Informationssøgning og markedsundersøgelser
- Udarbejdelse af rapporter eller bidrag til rapporter
- Forberedelse af eksportfremstød og messedeltagelse
- Besvarelse af spørgsmål fra danske og tjekkiske virksomheder samt studerende
- Kommunikation med danske såvel som tjekkiske samarbejdspartnere
Kvalifikationer
Vi forventer, du har kommerciel indsigt og brænder for at bruge dine evner i Handelsafdelingens dynamiske miljø. Da Handelsafdelingen arbejder ud fra Eksportrådets vision om at skabe værdi og vækst for danske virksomheder, samt at være danske virksomheders foretrukne samarbejdspartner, stilles der høje krav til serviceniveau og professionel indsats. Det er en forudsætning, at du er indskrevet på en højere dansk eller udenlandsk læreanstalt, og vi ser helst, at du er indskrevet på overbygningen. Godt kendskab til IT og Office-programmer samt gode engelskkundskaber er naturligvis en forudsætning.
Det er en forudsætning for at komme i betragtning, at man ikke allerede har takket ja til en anden ambassade.
Praktikvilkår
Praktikanten tilknyttes ambassaden under de af Udenrigsministeriet udarbejdede ”Retningslinjer for anvendelse af praktikanter på repræsentationerne”. Praktikopholdet skal bidrage til den studerendes uddannelse og vil blive tilrettelagt således, at opholdet kan meritoverføres, såfremt den studerendes uddannelsesinstitution tillader det.
Praktikopholdet er ulønnet, men ambassaden yder normalt en kompensation på DKK 4.000 pr. måned (fra d. 1. februar 2024) som huslejetilskud. Der er under opholdet almindeligvis mulighed for at modtage SU efter gældende regler. Desuden er der mulighed for at søge legater. Du er selv ansvarlig for at finde bolig, dog kan ambassaden i visse tilfælde være behjælpelig med dette.
Ansøgningsfrist
Du søger praktikophold på Ambassaden i Prag ved at udfylde og indsende et elektronisk ansøgningsskema – klik her. Linket er aktivt fra den 10. februar - 10. marts til forårsperioden og 10. august - 10. september til efterårsperioden.
I ansøgningsskemaet bliver du bedt om at
angive dine prioriteter. Her skal du vælge det relevante referencenummer, der
er angivet ud for hver praktikantstilling. Du kan kun søge praktikantstillinger
på ambassaden via ovenstående link og kun anvende de ovenfor angivne
referencenumre. Hvis du – parallelt hermed – ønsker at søge
praktikantstillinger på andre repræsentationer, skal du gå til deres hjemmesider,
og søge via deres ansøgningslink.
Når du ansøger om en praktikantstilling, skal
du uploade CV, motiveret ansøgning og eksamensbevis/ karakterer. Herudover kan
du vælge at uploade andre relevante dokumenter, f.eks. udtalelse fra
arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution, hvis du mener, det har relevans for
din ansøgning.
Din motiverede ansøgning bør max. fylde én
side, bedes skrives på dansk, og bør indeholde en beskrivelse af, hvorfor du
ønsker et praktikophold, hvad du gerne vil have ud af praktikopholdet, og hvad
du har af relevant erfaring og færdigheder ift. den konkrete
praktikantstilling.
Har du yderligere spørgsmål, kan du rette henvendelse på mail til [email protected] mærket ”Spørgsmål til handelspraktikant” eller på telefon (+ 420) 257 111 900.
For mere information se vores hjemmeside: