Gå til indhold

Praktik på den danske ambassade

Den danske ambassade i Prag tilbyder praktikophold for tre praktikanter af et halvt års varighed. Ansøgningsfristen for efterårsperioden 4. august - 31. januar er den 10. marts. Tilsvarende er fristen for forårsperioden 1. februar - 31. juli den 10. september.

Praktikplads på den danske ambassade i Prag

Et praktikophold i den danske udenrigstjeneste byder på masser af muligheder og giver dig lejlighed til at få indblik i dansk diplomati og at prøve dine færdigheder af i et internationalt miljø. Som praktikant vil du indgå som en integreret del af ambassaden og det team, du tilknyttes, og du vil få tildelt en vejleder i teamet. De konkrete opgaver, som du vil skulle varetage, varierer afhængig af stillingen.

At være i praktik på den danske ambassade i Prag giver en unik international erfaring, god mulighed for udvikling både fagligt og personligt og et dybdegående indblik i, hvordan politisk arbejde ser ud i en tværkulturel kontekst.

"På den danske ambassade i Prag er der højt til loftet. Jeg bliver hørt og medinddraget i beslutningsprocesserne, og jeg oplever, at der er et stort medansvar i arbejdsopgaverne", fortæller Nicolai Broskov Herløv Sørensen, der var handelspraktikant i efteråret 2023.

Ambassaden i Prag har tre praktikpladser:

Varighed og ansøgningsfrister

Vi søger praktikanter to gange årligt og praktikopholdet er på seks måneder.

Forårshold: 1. februar – 31. juli 2026

  • Deadline for ansøgning til dette hold er den 10. september 2025

Efterårshold: 4. august – 31. januar 2026

  • Deadline for ansøgningen til dette hold er den 10. marts 2025

Krav

Du skal være studerende og tilmeldt en højere uddannelsesinstitution på bachelor- eller kandidatniveau.

Hvis du er udenlandsk statsborger, skal du have boet i Danmark i mindst 3 år, på ansøgningstidspunktet have fast bopæl i Danmark og være indskrevet på et studie på en højere læreanstalt i Danmark under hele praktikopholdet.

Det er en betingelse, at du kan sikkerhedsgodkendes af de danske myndigheder, og at du opretholder din sikkerhedsgodkendelse under hele praktikopholdet. Der vil blive indhentet referencer i forbindelse med sikkerhedsgodkendelsen.

Vi gør opmærksom på, at man kun kan have ét praktikophold i den danske udenrigstjeneste.

Kvalifikationer

Vi leder efter studerende med gode analytiske evner, gå-på-mod og et stort engagement samt en nysgerrig, kreativ, åben og positiv tilgang til opgaveløsningen. Du må meget gerne komme med gode eksempler på disse kvalifikationer i din ansøgning. Derudover forventer vi, at du har gode dansk- og engelskkundskaber samt kendskab til MS Office Package (PowerPoint, Excel & Word).

Opholdet skal bidrage til din uddannelse, og vil foregå under vejledning af en akademisk medarbejder i afdelingen. Vi anbefaler, at du inden du søger om et praktikophold undersøger, hvilke akademiske krav din uddannelsesinstitution stiller til dig i forbindelse med et praktikophold.

Ferie og arbejdstid

Arbejdstiden er i gennemsnit 37 timer ugentligt (inkl. frokostpause). Du optjener 2,08 feriedage pr. måneds praktik svarende til 12,5 dag i løbet af dit 6-måneders praktikophold. Hvis dit studie forlanger, at du skriver en større akademisk opgave i forbindelse med dit praktikophold, vil du desuden kunne få skrive-fri inden for et maksimum af 10 dage afhængig af krav til omfang og kompleksitet af opgaven.

Bolig

Du er selv ansvarlig for at finde bolig og afholde alle udgifter forbundet hermed. I visse tilfælde kan de nuværende praktikanter være behjælpelige med dette.

Refusion af visse udgifter

Praktikopholdet er ulønnet, men der ydes en kompensation på kr. 4.000 pr. måned (fra d. 1. februar 2024) til dækning af udgifter til logi, transport, forsikring og andre udgifter, der knytter sig til praktikopholdet.

De fleste praktikanter vil desuden have mulighed for at medtage deres SU, men det bør du selv søge afklaret med Styrelsen for Videregående Uddannelser.

Ansøgning

Du er velkommen til at søge flere praktikmuligheder på repræsentationen. Vi vil blot bede dig angive, hvilket praktikophold hos os, som har din første, anden, tredje prioritet, etc.

Motiveret ansøgning, CV og eksamensbevis/karakterer sendes til vores ansøgningssytem. Link følger.