Spring til indhold

Markedsperspektiver

Ligesom Danmark, er Tjekkiet en åben eksportdrevet økonomi med stor tysk samhandel. 

Markedsperspektiver

Ligesom Danmark, er Tjekkiet en åben, eksportdrevet økonomi med stor tysk samhandel. 

Markedssituation 

Eksporten udgør ca. 85% af Tjekkiets BNP. Nøglemarkedet for de tjekkiske selskaber er Tyskland, hvortil ca. 40 % af eksporten går af sine varer fra Tjekkiet. 70% af den samlede tjekkiske eksport går til Eurozonen. 

Den tjekkiske industri fortsætter sin uafbrudte vækst over de sidste 15 år. De gode resultater har ført tjekkisk industri til listen over lande, der allerede har overgået deres 2008 før-krise niveau. Produktionsindustrien er driveren bag den solide tjekkiske økonomi. Den opadgående trend skyldes ikke kun væksten i oversøiske kontrakter, men også et stigende privatforbrug, som reflekteres i faldende arbejdsløshed (1,9 % i 2019), væksten i reallønninger og lav inflation. 

Tjekkiske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige og leverer god ingeniørmæssig kvalitet til konkurrencedygtige priser. Den tjekkiske bilindustri (Skodas omsætning udgør ca. 25 % af det tjekkiske BNP) nyder godt af den favorable situation på det europæiske bilmarked bl.a. på grund af en relativt lav tjekkiske kronekurs. 

Udover den lave kronekurs, der stimulerer eksporten, ses en stigende import til landet forårsaget af et stigende privatforbrug og industriel produktion. Der er således gode afsætningsmuligheder for underleverancer til den tjekkiske industri generelt og for konsumentvarer af høj kvalitet til den stadigt rigere tjekkiske forbruger. 

Generelt har selskaber, der også beskæftiger sig med research & development gode muligheder i Tjekkiet. I alle landets regioner findes videnskabsparker (science and technology parks) og inkubatorer (business and innovation centres), hvor danske selskaber kan ansøge om fondsstøtte fra den tjekkiske stat og EU i forbindelse med etablering. 

Landets placering midt i Europa med udviklet infrastruktur, stabil, uddannet og fortsat relativt billig arbejdskraft, samt en lav skat for selskaber og private. Derfor kan også danske produktionsvirksomheder med innovative ideer skabe succes i Tjekkiet. 

Samarbejdspartnere

Tjekkiet er interessant for danske virksomheder på udkig efter samarbejdspartnere. Især inden for underleverancer eller produktionssamarbejde inden for finmekanik, plast og metalforarbejdning. 

Tjekkiet har et veludviklet distributionssystem i stil med det danske med professionelle salgsagenter og distributører inden for stort set alle markedsområder. 

Ambassaden står selvsagt til disposition med at finde egnede produktions- og distributionspartnere for danske virksomheder.

The Trade Council på ambassaden kan kontaktes dagligt kl. 9:00-16:00.

Tlf: (+420) 257 111 900
Email: prgamb@um.dk